Останні новини

Адміністративно-територіальна реформа – спільна відповідальність виконавчої та представницької влад області

lytvyn4ukРеформування місцевого самоврядування та територіальна організація влади – ключова реформа з усіх, які зараз проводяться в Україні. Після військового протистояння на Сході – це друга за значимістю проблема, яку державі слід вирішити в найстисліші терміни.

Здавалося б, немає потреби переконувати будь-кого у важливості переходу від адміністративної системи управління до реального самоврядування. Тим паче, народних обранців, тих, хто добре знається на проблемах і специфіці обох гілок влади. Але часом навіть досвідченим не завжди вдається розібратися в особливостях законодавства. Відтак, підготовлений робочою групою Перспективний план формування територій громад на минулому тижні не було схвалено сесією Тернопільської обласної ради, а тільки взято до відома.

Причини на поверхні. Не варто вникати в їх походження, яке має, здебільшого, політичний присмак. Зупинюся лишень на кількох важливих моментах. 

Перше.

Не слід плутати проект Перспективного плану формування територій громад та їх реальне об’єднання. Це не одне і те ж. Формування Перспективного плану і його затвердження не призводить до автоматичного об'єднання громад.

Перспективний план – це погляд держави на новий територіальний устрій. Це тільки проектна модель місцевого самоврядування на базовому рівні. А реалізувати його можна лише за безпосередньої участі відповідних територіальних громад. Ні обласна адміністрація, ні облрада, ні Уряд не наділені законом повноваженнями приймати рішення про об'єднання. Про це мають знати всі і не звертати увагу на тих, хто дезінформує громадськість та, свідомо чи не свідомо, провокує зрив реформ. Перспективний план – це позиція держави. Це тільки алгоритм, за яким відбувається добровільне будівництво нового територіального устрою.

Друге.

Є багато думок щодо порядку проведення цієї реформи. Як будь-яка робота, ця також має етапи виконання. Зокрема, неможливо пропонувати людям об'єднуватися, не запропонувавши проект цього об’єднання, не виписавши алгоритм, який мають виготовити не на мітингу, а в обмеженому колі спеціалістів-експертів. Стратегія,  як правило, напрацьовується не тисячами людей, а вузьким колективом спеціалістів. А вже після цього вона має бути розписана до тактики (де зробити дорогу, відновити світло, відремонтувати школу, забезпечити транспортне сполучення тощо). Нелогічно проводити обговорення щодо того, чого нема. Адже немає головного – предмету обговорення.

Обговорення має бути проведено на стадії не розробки, а реалізації Перспективного плану. Відтак, тільки після схвалення плану починається активний процес обговорення та прийняття рішення в громадах. Якщо змоделювати на будівництво, то жодна будова не починається без проекту. Його готує проектно-конструкторський інститут. Але аж ніяк не майбутні жителі будинку, навіть якщо серед них є один будівельник. Важливо інше – щоб це рішення забезпечувало комфортне та якісне проживання мешканців у новому спроектованому будинку.  

Третє. Найголовніше.

Я переконаний, що обласна рада мала б бути серед лідерів реформи, оскільки вона та її Асоціація  активно підтримували розроблення і затвердження Концепції реформування місцевого самоврядування, план заходів з її реалізації, закон "Про добровільне об’єднання територіальних громад” та відповідну Методику.

Без формування територіальної основи на базовому рівні – створення спроможних громад, буде неможливо розбудувати ефективну систему місцевого самоврядування в Україні, в тому числі на рівні області та району. Це комплексне завдання, послідовність вирішення якого вимагає відповідних конструктивних рішень і від обласної ради. Якщо обласна рада може запропонувати свій варіант Перспективного плану, то це був би більш конструктивний шлях, ніж не приймати жодного.

Якщо ж так станеться, що наша обласна рада на черговому сесійному засіданні не схвалить Перспективний план, то, на жаль, від такого рішення місцеве самоврядування тільки програє і "законсервується" в нинішньому стані, з якого Україна не може вибратися останніх двадцять три роки. Розроблення моделей ефективної децентралізації, розвитку місцевого самоврядування не тільки сфера відповідальності Уряду, а й усіх, хто хоче позитивних змін. Тому необхідно, щоб усі спільно, – облдержадміністрація, облрада з іншими органами місцевого самоврядування самі запропонували на розгляд Уряду найоптимальніші моделі формування спроможних громад. Адже займати позицію “проти” і нічого не пропонувати взамін, не призведе до позитивних змін, яких нам необхідно досягти.

Не думаю, що можуть бути депутати обласної ради, які не  зацікавлені створити спроможні громади з більшим об’ємом повноважень, фінансових ресурсів і з більш повною відповідальністю за місцевий розвиток. Можливо, є недостатнє розуміння, відсутність достатньо аргументованої позиції авторів проектів пропозицій – це вже інша справа. Але навіть після схвалення радою та затвердження Кабінетом Міністрів України, у разі необхідності, формат об’єднання може бути відкоригований і туди можуть бути внесені зміни. Така ж позиція з цього питання й Мінрегіону.

Ми не виключаємо ситуації, що облрада не схвалить Перспективний план, і це унеможливить проведення виборів вже на новій територіальній основі.

Від такої ситуації ніхто не виграє, а лише програють територіальні громади, які не матимуть схваленого облрадою та затвердженого Урядом відповідного Перспективного плану, оскільки не зможуть скористатися своїм правом на формування спроможних громад і майбутніми перевагами, які передбачені законодавством для таких громад. Безперечно, ми поважаємо право обласної ради визначати свою позицію. Але важливо, щоб її рішення не перекривало дорогу тим, хто хоче позитивних змін. А тих, хто не захоче об’єднуватися в межах Перспективного плану, їх ніхто не зможе змусити.

Перспективний план формування територій громад на сьогодні вже схвалено Дніпропетровською, Житомирською, Хмельницькою, Херсонською, Миколаївською, Луганською обласними радами. На черзі – Донецька.

Відтак, незрозумілою є позиція окремих народних обранців найпатріотичніших західних областей – Львівської, Івано-Франківської і Тернопільської – жителі яких більше від інших бували в європейських країнах, бачили їх рівень життя та самоорганізації. Саме Західна Україна стала потужним каталізатором процесу євроінтеграції, який вивів на Майдан Гідності нових українців. Ми змінили не тільки власну історію, а й світову історичну архітектуру 21-го століття.

Для нас дуже важливою є підтримка обласної ради в питанні реформи. Адже мова йде про майбутнє територіальних громад і місцевого самоврядування не тільки в області, а й в Україні в цілому. Знаючи високий моральний та фаховий рівень Тернопільської облради, я переконаний, що, після виконання пропозицій депутатів, Перспективний план буде розглянутий, як наша спільна робота, і схвалений на наступній сесії. Важливо, щоб політичні рішення, які приймаються на рівні емоцій, не перевищили прагматичних експертних оцінок.

Віктор ЛИТВИНЧУК,

директор Офісу реформ у Тернопільській області,

академік Академії будівництва України

Погода
Погода у Тернополі
Погода у Києві

вологість:

тиск:

вітер:

вологість:

тиск:

вітер:

Новини тернополян

Thumbnail Тернополяни, які шукають роботу, мали гарну нагоду підібрати собі місце праці, побувавши на презентації ТОВ «АТБ-маркет», яку організували фахівці Тернопільського міськрайонного центру зайнятості.
Thumbnail У Тернопільському міськрайонному центрі зайнятості відбувся семінар на тему: «Дієві форми співпраці центру зайнятості та роботодавців з метою укомплектування підприємства персоналом, у тому числі осіб з...
Thumbnail Моє ім'я Галина звертаюсь до всіх небайдужих!  Милі добрі люди! Всі у кого є серце і у кого є діти, і хто розуміє, що значить втратити кохану дитину - благаю: допоможіть!
Thumbnail У Тернопільській обласній бібліотеці для молоді триває реєстрація учасників віком 10-15 років в Літній англомовний табір.
Thumbnail За ініціативи Гусятинської районної філії Тернопільського обласного центру зайнятості для безробітних відбувся День відкритих дверей на виробництві ТзОВ «Сорелі», основною діяльністю якого є...
Тиждень профорієнтації
П'ятниця, 31 травня 2019
Thumbnail Наприкінці навчального року відбувся своєрідний тиждень профорієнтації, який провели фахівці з профорієнтації Тернопільського міськрайонного центру зайнятості провели виїзні акції у ЗОШ сіл...
Thumbnail Виїзне засідання клубу «Час Z», що діє у Тернопільському міськрайонному центрі зайнятості, відбулося в Ігровицькій ЗОШ.
Thumbnail Із 3 до 14 червня 2019 року в Мультимедійній лабораторії «МедіаСтарт» буде працювати Літній ІТ-табір неповного дня для дітей віком 10-14 років.
Thumbnail Сьогодні переселенець з Донецька Ігор Ющак успішно адаптувався до нових умов життя на Бучаччині Тернопільської області. Проте, кілька років тому усе було інакше…