Цього тижня, велике занепокоєння бізнесу викликала новина, поширена в медіа щодо повної заборони безоплатного розповсюдження будь-яких пластикових пакетів вже з 10 грудня цього року.
Бізнес з подивом сприйняв цю новину, адже під час обговорення законопроєкту мова йшла про платну основу розповсюдження лише щодо пластикових пакетів з товщиною стінки понад 50 мкм.
Європейська Бізнес Асоціація підтримувала та підтримує необхідність покращення екологічної ситуації в нашій країні, в тому числі, й поступову відмову від використання пластикових пакетів.
Однак, важливо ще раз підкреслити – саме поступову відмову. Адже наразі бізнес не розуміє, яким чином здійснювати продаж таких пакетів, за якою вартістю та як здійснювати облік і звітування (адже, очевидно, це будуть вимагати і перевіряючі органи).
Іншими словами, якщо запровадити такі зміни щодо тонких і надтонких пластикових пакетів вже з 10 грудня – імовірно, матиме місце серія труднощів. Так, йдеться про відсутність відповідного нормативно-правового акту про встановлення мінімальних роздрібних цін на такі пакети; відсутність чіткої схеми реалізації тонких і надтонких пластикових пакетів на платній основі, відсутність механізму нанесення маркування, яке могло б дозволити забезпечити облік та контроль придбання таких пакетів споживачами. Більше того, необхідною є соціальна кампанія щодо запровадження такої ініціативи, аби громадяни розуміли причини її впровадження та очікувані результати/наслідки.
Більше того, враховуючи, що підзаконна нормативно-правова база для реалізації Закону не ухвалена досі, бізнес не може адаптуватися до вимог, які ще чітко не регламентовані: тобто, вимоги задекларовані на підставі Закону, але механізму їх реалізації підзаконними нормативно-правовими актами не передбачено. Зокрема, Кабінет Міністрів України мав забезпечити прийняття нормативно-правових актів, необхідних для реалізації положень цього Закону. І, так, Мінекономіки розробило проєкт постанови КМУ “Про встановлення мінімальних роздрібних цін на пластикові пакети”, згідно з яким передбачається встановлення мінімальних роздрібних цін лише на пластикові пакети із стінками товщиною понад 50 мікрометрів (високої щільності). Проте, незважаючи на введення в дію норми Закону вже з 10 грудня, даний проєкт Постанови на сьогодні ще не затвердили. Тож бізнесу до останнього не було зрозуміло, чи буде введено норму та чи будуть певні уточнення. Відповідно, елемент незрозумілості навряд сприяє плануванню бізнес-процесів. Окрім того, відповідно до Закону з 10 грудня 2021 на кожен біорозкладний пакет має бути нанесене спеціальне маркування, Порядок такого маркування затверджується КМУ, проте на сьогодні проєкт відповідної постанови КМУ перебуває на етапі громадського обговорення, та ще не затверджений КМУ.
Також, для інформації, Законом передбачається, що повна заборона обігу тонких та надтонких пакетів буде встановлена з 9 березня 2022 року.
Тож, на переконання Європейської Бізнес Асоціації важливо встановити триваліший перехідних період для впровадження такого нововведення та прописати чіткий механізм впровадження, аби бізнес розумів, яким правилам треба слідувати.
Окрім того, занепокоєння у компаній-членів Асоціації є стосовно того, що використання пластикових пакетів стосується лише організованих магазинів та роздрібних мереж, але не буде контролюватись при здійсненні стихійної торгівлі на ринках. У той же час, Асоціація завжди виступала за створення рівних, справедливих та прозорих правил ведення бізнесу в Україні, в тому числі, й в частині заборони на використання пластикових пакетів. У зв’язку з цим, незмінною залишається позиція Асоціації щодо того, що підхід до заборони обігу пластикових пакетів має бути послідовним та комплексним для всіх сфер виробництва та обігу.