Мережі роздрібної торгівлі та магазини – це місця посиленого впровадження різноманітних протиепідемічних заходів. Втім, наразі рітейл часто зіштовхується з вимогами, які суттєво ускладнюють роботу торгових точок, при цьому не мають доказаної ефективності.
Так, наприклад, через рішення місцевих органів багато магазинів щоденно фасують овочі та фрукти в одноразові пакети, хоча на державному рівні не встановлено жодних вимог щодо обов’язкового фасування продуктів харчування, які не споживаються безпосередньо на місці. У такій упаковці фрукти та овочі швидше псуються, до того ж, для вірусів створюється більш сприятлива середа.
Проаналізувавши досвід інших країн та рекомендації ВООЗ і МОЗ[1], можна зробити висновок, що тривалість виживання вірусу на поверхнях поки що точно не встановлена. Також, за інформацією МОЗ України, фрукти – непридатне середовище для виживання вірусу. Наразі немає жодних даних про передачу вірусу через фрукти. Звичайно, їх необхідно ретельно мити, але це стандартна рекомендація. Це також підтвердили в Міністерстві розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України своїм листом з роз'ясненням від 11.04.2020 на прохання від Європейської Бізнес Асоціації.
«Таким чином, рішення окремих міст провокують збільшення відходів у вигляді пакетів, що згубно впливає на навколишнє середовище. Це також призводить до зростання ціни на продукцію через додаткові витрати на матеріали та робочий час продавців, прискорює псування продукції, збільшує кількість незадоволених клієнтів, які також не розуміють необхідності таких заходів», – зазначила Крістіна Лініченко, керівник FMCG напрямку Європейської Бізнес Асоціації.
Щоб не допускати таких абсурдних місцевих рішень, Асоціація також пропонує уточнити способи реалізації овочів і фруктів у відповідних Рішеннях обласних комісій та місцевих рад. Зокрема, експерти Комітету з роздрібної торгівлі вважають за необхідне дозволити продаж нефасованих (вагових) овочів та фруктів продавцями або покупцем шляхом самообслуговування, за умови дотримання базових рекомендацій з безпеки. А саме – за наявності індивідуальних засобів захисту у продавця чи покупця, дотримання дистанції між людьми 1,5 метрів, додаткової дезінфекції обладнання та інших необхідних заходів. Таким чином можна захистити людей від передачі вірусу, але й не створювати додаткове необґрунтоване навантаження на торгові точки.